Var folk mer ordentliga förr?

2009-06-08
22:33:40

Jag fick min första mobiltelefon sommaren innan jag skulle börja högstadiet.
Borde alltså varit 2001.

Jag har inte varit tonåring utan mobiltelefon. Inte fjortis. Inte för den delen gymnasiebrud utan mobil heller.
Vet knappt hur det var att bestämma sig för att ses på ett ställe, utan att kunna ändra det via mobilen.
Om man bestämde sig för att fika klockan 18.00, då gällde det att vara där då.
Har ingen aning om hur man skulle göra för att hitta varandra i ett hav av folk utan mobilkontakt.
Bestämma en särskild plats innan kanske? Opraktisk....

Betyder det här att folk var bättre på att komma i tid förr? Eftersom de inte hade utrymme eller möjlighet för slarv?
Beror många förseningar, ändringar av platser/tider, sena inställningar mm idag på att MÖJLIGHETEN till det finns nu?
Jag tror det.

Innan mobilernas anstormning, var folk artigare då?
Ringde folk fyllesamtal HEM till kompisarna fyra på natten, från sina hemtelefoner?
Skulle inte tro det va.
Skickade de brev och kommenterade hur ful någon varit i skolkatalogen istället för att skriva en taskig kommentar på facebook?
Kanske.

Å andra sidan måste det ha varit lättare att bli dissad förr.
Om någon inte dök upp på middagsdejten kunde man inte hets-ringa och sms-bomba.
Och man kunde inte bli utsatt för det. Måste varit lätt att bara skita i att dyka upp.

En annan grej jag funderar på en del. Kontor på typ 70-talet. Vad innehöll dom?
Satt folk och skrev grejer för hand? Hur kontorsjobbade man utan dator?
Det får bli ett annat inlägg. Man kanske borde intervjua någon.

5110 for ever! (För visst hette den det?)

Kommentarer
Postat av: Eva

Inte för att jag var född på 70-talet, men vill ändå påpekar att det innan datorernas fanns exempelvis skrivmaskiner...

2009-06-09 @ 00:31:38
URL: http://www.glimran.blogspot.com
Postat av: emil

vad avundsjuk jag var på min bror när han fick en 5110 i 18-årspresent...

2009-06-09 @ 14:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0