Avel

2009-07-19
13:20:35

Just hemkommen från delegationshelg med SSU Gävleborg.
Vi har disukterat ALLT.
Ett hett ämne var.... AVEL!
Daniel var så upprörd att han ville reservera sig.
Sergio hytte med ordförandeklubban och Fanny sa att det inte funkar när alla skriker i mun på varandra.
Erik försökte förklara begreppen selektion och urval mitt i ett virrvarr av heta känslor. 

Det hela gäller alltså området Djurskydd.
Skrivningen som föreslås är: Avel som försämrar djurens välmående ska förbjudas. 
Motförslaget som vår distriktsordförande Patrik föreslog var: All selektiv avel ska förbjudas.
Ett slags kompromissförslag blev: All selektiv avel för kommersiella syften ska förbjudas.

Detta är det alltså fullt möjligt att diskutera hett i en timme. Ja, nördar var ordet.
Urval av folks tankar:

Hur påverkar detta utrotningshotade djur som man kanske vill tvångspara?
Är inte all avel selektiv eftersom avel är icke-naturlig reproduktion?
Så länge som människan utnyttjar djuren är detta ett orimligt krav!
Vi måste trots det våga visionera!
Betyder det här att vi även är mot försäljning med hästsperma?
Det finns en väsentlig skillnad mellan selektiv avel och parning, vid det första väljer vi resultatet!
Jag tror inte att all selektiv avel per definition är skadlig för djurens välmående. Jo i förlängningen!



Förbjudas?
Exempel på bild man får upp när man bildgooglar avel.

Kommentarer
Postat av: Åsa Hagelstedt

Hej presidie och rumskompis! Hittade din blogg och eftersom jag jobbar med djurskydd kan jag ju inte låta bli att kommentera detta.



Jag tror att det viktigaste just nu är att stoppa avel av framför allt hundar där man enbart går på utseende och struntar i hälsoaspekten för djuret. Hundar som är alltför stora, har för långa öron, hudveck eller annat som är skitgulligt skapar väldigt stora hälsoproblem. Själv skulle jag gärna se att alla utställningar som bara bedömmer utseende förbjuds och att man istället avlar på god hälsa och beteenden.

2009-07-19 @ 20:04:42
Postat av: Elin

Talade ni något om att avla på björnar som välter soptunnor?

2009-07-23 @ 16:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0