Socialdemokratins framtid

2009-02-01
14:36:32

Shit vilket stort ämne att fundera på.
Har blivit ombedd att skriva något om det till en bok.
Kul, men svårt.
Varför är det så att jag alltid efter en stunds funderande landar i organisation?
Tydligen är inte politiken lika intressant för mig, som hur vi ska förändra och förstärka organisationen.
Konstigt. Eller så känner jag att det är där behovet är som störst när det gäller huruvida framtiden blir bra eller inte?
I och för sig kommer väl alla andra skriva mest politiskt, så lite organisation kan ju behövas kanske.

Sen är det det här med att komma igång att skriva. Hur gör de som är författare egentligen? 
De som säger att de skriver "när det kommer till dem". Det vore ett skitdåligt jobb för mig. Tur att jag inte har det,
Jag har väntat ett tag nu. Det kommer inte till mig.
Jag måste nog vara mer strukturerad och tvinga mig själv till några timmar i word.

Word + Ellinor + kaffe = Söndag


Kommentarer
Postat av: Stefan Lejonbalk

Låter intressant. Tror dock att man behöver vara betydligt mer självkritisk än vad många socialdemokrater är om man skall ha någon framtid. Efter att ha läst "på väg" började jag fundera på om någon verkligen besvarade frågan vart "vi" var på väg. Själv funderar jag på om man ska gå med i något annat parti eller starta nytt. Socialdemokratin såg jag i dagsläget som ett sjunkande skepp. Det finns flera man tror på, men de styrande kulturerna inom socialdemokraterna riskerar att förstöra hela arbetarrörelsen. Jag skulle säga att de största problemen inom socialdemokratin som påverkar socialdemokratins framtid är:



1. Problem med organisationskulturen

2. Identitetsproblem i den "nya världen"

3. Förändring verkar numer inom socialdemokratin likställas med mittenpolitik.

4. Socialdemokratin har blivit för flummig. Alla frågor är socialdemokraternas nu. Det jag argumenterade starkt för under "min tid" inom S var att exempelvis rättvisefrågor och diskrimineringsfrågor, hållbar utveckling m.m. mycket tydligare skulle ha integrerats med våra kärnfrågor kring marknad och kapital m.m. Jag tror att många uppfattar det nu som att socialdemokraterna skall vara bäst på varje enskilt område och tappar därför fokus på kärnan inom socialdemokratin.

5. För mycket fokus på allt utanför socialdemokratin, beror antagligen på identitetsproblemen, att följa motståndarna verkar ha blivit viktigare än att ha en egen politik. Det verkar vara viktigare att visa de misstag som SD och borgarna gör än att tala om hur bra socialdemokratin hade varit om det hade funnits fler idéer. Tycker även att det märks ganska tydligt på flera socialdemokrater att fokus på kapitalet och marknaden försvinner mer och mer på bekostnad av folket.

6. Lojalitetsfrågor. Vissa verkar tycka att det viktigaste är att man konstant följer partiledningen annars är man illojal. Skulle helst se att man sätter den lojaliteten till demokratin och den enskildes rätt att tycka vad den vill även inom partiet.

7. För många egon på beslutande positioner som verkar bry sig mer om makten än hur samhället ser ut. För vissa är det viktigare att upprätthålla ett rykte av vad S gör och har gjort än vad man i själva verket gör. Man har alltså blivit med marknadsanpassade eftersom att man mer jobbar med marknadsbilden av S än den verkliga bilden av S.

8. Dålig verklighetsförankring hos flera ledanade socialdemokrater. Folk stod och skröt om hur bra det gick för Sverige samtidigt som vården var i kris, vi har över 1000 självmord/år, den psykiska belastningen på många ökar enormt, stressnivån skjuter ordentligt i höjden. Tror att många av de som råkar ut för detta känner sig extremt hånade när andra säger att det går bra för Sverige samtidigt som det går åt helvete för dem beroende på bland annat bristande resurser i vården...



Ha det bra!

2009-02-02 @ 19:40:56
URL: http://lejonbalk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0