Heteronormen på Willys!

2009-08-19
11:24:37

Daniel och jag var och handlade på Willys.
Bredvid parkeringarna för rullstolsburna, ser vi andra extra stora parkeringar.
De har den här bilden ritade på sig, så man ska förstå att det är "familjeparkeringar"!
Men varför måste en familj ALLTID ritas genom mamma-pappa-barn?
Och varför måste mamman stå närmast barnvagnen med handen ner i den, för att liksom ta hand om barnet?
Varför måste pappan vara liite längre?
Varför måste Willys bidra till att befästa normer som är så oerhört dåliga och föråldrade?
Eller ska man vara glad åt att de menar att pappan också ska vara med och handla?

Visst förstår jag poängen med att ha dessa parkeringar, och jag kräver inte att man ska rita en massa olika motiv med olika familjekonstellationer, eftersom ju familjer kan se ut så väldigt olika, vilket är lite min poäng. Däremot tycker jag att man då istället kan skriva stort "P Familj" i de rutorna?
Eller bara ha en bild på en barnvagn? Man fattar ju att inte en barnvagn ska handla själv eller ha särskilda parkeringsplatser för att parkeras där.

Ibland blir jag så trött på Sverige 2009 som fortfarande inte kan tänka utanför ramarna gällande familj.


Kommentarer
Postat av: Elin

Och folk ba´: -Men det är ju så det är. I min inskränkta, lilla rädda värld.

2009-08-22 @ 00:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0